Mjuk Kendo och Haya suburi

Hade en mycket fin kväll igår. Solen sken och jag slängde av mina jeans som jag gått omkring med hela veckan på jobbet och satte på mig en klänning. Susade iväg med cykeln till Skäggetorp och lagade mat med Johan. God lax, potatis och svamp i ugn, sedan hade vi efterrätt också, mycket efterrätt, vilket resutlerade att vi låg i soffan resten och kvällen och pratade en massa. Blev som vanligt rätt sent och jag kom inte upp imorse riktigt så tidigt som jag tänkt mig, sedan hjälpte det ju inte direkt att man mycket hellre ville ligga kvar och morgonmysa än att kliva upp, även om det var kendoträning som stod på schemat. Upp kom jag i allafall och lite fukost fick jag i mig. Sedan cyklade jag iväg och mötte Lollo och så bar det av till kendoträningen.

Idag var vi lagom många igen, sex stycken, Anders som hade passet och vi började med en timmes Kata. Har ju inte varit med så många gånger på Kata än, men det är roligt och jag tror att jag börjar lära mig så smått. Hade ju tänkt öva mig och kolla på klipp på youtube, men det hade jag ju inte hunnit tills idag. När vi väl hållit på ett tag så kändes det som om det började sitta i allafall, måste gå mer på Lördagspassen så jag kan öva ordentligt. Kator är häftigt! Speciellt är det häftigt om man kan göra dem ordentligt som när Anders och Lars visade idag, det ser liksom så kontrollerat ut och de utstrålar någonting när katan utförs, något väldigt beslutsamt. Kan inte riktigt sätta fingret på det, men så vill jag också vara.

Blev rutsningstäning andra timmen, fick öva "mjuk kendo" allt skulle vara en flytande rörelse och man skulle inte förråda attacken innan den kom, allt skulle ske i ett steg. Något jag tror tar lång tid att lära sig, ska försöka tänka mer på det i fortsättningen, speciellt det där med att inte förråda attacker. Sedan övade vi på samma vis trestegstekniker, Kote-Men och Kote-Do med harai innan. Första omgången Kote-Do gick inte bra alls, men redan andra gick lite bättre. Slutligen blev det också lite ji-geiko, försökte återigen tänka på att inte slå så mycket Kote och försöka mig på Men istället, kan inte påstå att det gick något vidare. Måste öva med på att få kraft i att slå bort motståndarens shinai och att bluffa. Sista ji-geikon körde jag mot Anders, han sa efteråt att han var mycket trött då och det märktes faktiskt för jag blockade mer än vad jag brukar lyckas med. Sedan fick vi ta av oss Men och Kote och så skulle vi göra Haya suburi, hoppande steg fram och tillbaka samtidigt som man hugger på varje hopp framåt och höjer shinaien på varje hopp bakåt. Blir ganska ansträngande, ännu jobbigare blir det när man får hålla på med det i mer än fem minuter. Jag klarade dock hela tiden utan att vila, ibland så blir jag så förskräckligt beslutsam att lyckas och var duktigt. Jag stirrade in i väggen och högg på, sedan kom jag in i någon slags rytm, med andning och allting, blev väldigt trött, men kroppen liksom fortsatte av sig själv, jobbigast blev det när Anders sa att det bara var en minut kvar, men det gick vägen.

Halva jag var mycket trött efter träningen och halva jag var upprymd och fylld med någon konstig energi. Hemma gjorde solen att jag slängde på mig bikinin, grabbade en filt, lite mat och boken Lollo givit mig och så hamnade jag på en gräsmatta resten av eftermiddagen med att sluka den Sagan om Drakens åtekomst, den sista boken som blivit utgiven på svenska. Så nu ställer jag mig till raden av andra otåligt väntande på att sista boken ska komma ut. Det är synd att Robert Jordan skulle gå och dö innan han hann avsluta, men kanske är det lite bra också, för nu blir det ju definitivt ett avslut på den oändliga historien om Rand och hans värld.

Nu är jag trött och ska sova, vad som händer i morgon återstå att se, jag har lite planer, men funderar på att strunta i dem och bara vila mig istället. Får se hur det är med orken imorgon.

Det Positiva. Häftig Kata.
Det Negativa: Lång väntan framför mig.

Så vill jag också vara när jag blir stor...

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0