Kinda Kanal och Stångånpaddling

Äntligen orkar jag ta tag i och berätta om helgens paddling. De andra startade ju redan i onsdags någonsants söder om Kisa tror jag, men jag skulle ju vara en flitig arbetsmyra och jobba och möta upp dem i Brokind på fredag kväll. Kände mig fortfarande trött, sliten och sönderstressad när jag väl kom hem från jobbet, lyckades dock få allt klart i tid och hann till och med lugna ner mig lite innan jag konkade iväg med all packning till bussen. Bussföraren tyckte jag såg väldigt fullpackad ut då jag kliver på med en stor ryggsäck som ser ut som om den ska sprängas, notering, köp en större ryggsäck, och två matkassar som tyngde ner händerna. Lyckades dock ta mig ombord och böjade resan, då vi åker över Kinda kanal med bussen alldeles innan Brokind, vad ser jag då om inte två kanoter som tappert tar sig fram genom vattnet. Fnissade för mig själv och skickade sms till Lollo, som minsann också sett bussen på bron. Sedan blev det en kort promenad till stranden där vi skulle mötas och då jag är framme kommer den konoterna glidandes in mot stranden, snacka om tajming. Efter en liten paus hoppade jag i tremannakonoten med Lollo och Tommy och så paddlade vi iväg på jakt efter ett övernattningsställe.

Blev ett jättefint ställe på vid några klippor med kvällssol. Hungrig som jag var smakade den stormkökslagade tacosen ännu godare än vad den brukar och till efterrätt blev det chokladbollar som jag gjort på eftermiddagen. Mot kvällningen blev det dags att krypa in i det fina blå vindskyddet som jag överhuvudtaget inte hade någon som helst del i att bygga. Vindskydd är komplicerade saker, jag kan väl göra som jag blir tillsagd, typ slå i pinnar, men det är knappt det. Och fast jag fått knutar och principen av surrning visad för mig flera gånger så fastnar det inte. Fint blev det i allafall och vi spelade kort i ljuset av en stormlykta innan tröttheten tog över helt. Då kröp jag ner bredvid Johan och kramades lite, det är det allra bästa med vindskydd och när vi sover i sådana tillsammans kommer jag alltid att tänka på den där helgen i september förra året och då blir jag alltid lite extra glad.

Vaknade till en fin dag på lördagen och efter frukost och packning bar det av, med Johan och Lollo i tremannakanoten denna gång. Vi paddlade på och njöt av solen, en bit av sträckan var det sjöpaddling och då blev det jobbigt ett tag eftersom det blåste på rätt så friskt. Lyckades gena lite genom att klämma oss under en liten liten bro mellan en ö och fastlandet. Man fick lägga sig ner i kanoten för att ta sig under, det var precis så att fören inte skrapade i. Jag var riktigt ordentligt trött och blev förfärligt tacksam när ett av lyften förvandlades till en slussning. Vad kul det var, fast lite läskigt första slussen, sedan tyckte jag det gick långsamt på slutet också. I Sturefors gick jag och Johan på promenad till ica och inhandlade mer rödsprit och lite chokladpudding. Det började regna och vi letade allt med desperat efter en plats att slå nattläger. Blev ett trevligt ställe upp i en skogsbacke med härlig ganskog runt omkring. Vindskyddet kom upp ganska så snabbt och sedan blev det matlagning med korv och makaroner och sedan det bästa av allt, chokladpudding. Testade hur min sits gick att mysa i, fungerar utmärkt, väl investerade pengar det där. Kröp in i vindskyddet tillslut, utan att diska utan regnet fick sköta det jobbet, mycket mygg denna natt och det lät som om något var ute på promenad i skogen. Sov dock jättebra ändå och kurade ihop mig mot Johan för att inte bli kall.

Vaknade till regn på söndagen, stannade i vindskyddet och våra sovsäckar med förhoppningen att det skulle gå över. Avtog lite och då chansade vi och gjorde frukost, sedan regnade det ganska konstant hela dagen, men vi paddlade på, hade ju målvittring nu. Blötare och blötare blev jag och jobbigare och jobbigare blev det att paddla. Denna dag paddlade jag och Johan tillsammans och bitvis gick det bra, men jag kan inte styra så bra och ett tag drog kanoten åt vänster hur man än styrde kändes det som. Blev en hel del lyft denna dag som tröttade ut en också. Det var trevligt att få se Linköping från åsidan också, mycket finare stad från det här hållet och där finns en massa fina hus man kan kolla in. Mot slutet ville jag bara komma fram och även fast den bästa och lättaste paddlingen förmodligen är den i slutet av ån så tyckte huvudet att det var väldigt jobbigt.

Kom i allafall fram och där väntade Lollos mamma, så vi lastade packning, kanoter och oss själva. Sedan fick vi skjuts hem. Det enda jag kunde tänka på var att lägga mig på sängen och vila, men hade jag gjort det så hade jag nog somnat bums. Ingen bra idé då man inte ätit på hela dagen och dessutom har en massa blöta saker som måste torka. Därför flängde jag runt och packade upp allt innan jag gjorde något annat, vilket resulterade i att mitt badrum stank våta kläder. Sedan sprang jag till affären och handlade mat och först därefter fick jag krypa ner under en filt och mysa med godis och lite film. Glömde det viktigaste, det första jag gjorde när jag kom innanför dörren var att kränga av mig alla våta kläder och tillbringa en halvtimme i en varm skön dusch. En bra avslutning på en rolig helg.

Det Positiva: Paddling
Det Negativa: Trötthet

En kulen natt, natt, natt, min båt jag styrde...