Harry Potter och Halvblodsprinsen

Jag är ett av många barn som växte upp med Harry Potter. Eller jag var i Harrys ålder när den första boken kom ut och sedan kom ju inte böckerna ut lika fort som jag växte. Det var en härlig resa vi hade tillsammans, genom böckerna slutade den för ganska precis två år sedan, men genom filmerna finns det fotfarande två kvar att uppleva. Sedan kan man naturligtvis fortsätta resan på egen hand, det är ingen som hindrar en från att fantisera, att förändra historien, att flytta in en bit av sig själv i den.

Böckerna om Harry har aldrig gjot mig besviken, inte i någon större grad i allafall. Visst blir man lite sur när ens favoritkaraktärer dör, men i slutet inser man att allt hänger ihop och att allt har en mening. Filmerna därimot har gjort mig besviken gång på gång, värst var nog den som jag såg kvällen efter att jag sträckläst boken för sjunde gången bara för att vara uppdaterad när jag såg filmen. Det misstaget gjorde jag inte om denna gång, mest för att min syster har böckerna i Göteborg och dit är det lite svårt att ta sig på ett infall. För första gången har jag inget att klaga på heller, så här på rak arm kan jag inte komma på vad jag saknar från boken. Därmed drar jag slutsatsen att jag inte saknar något viktigt. Naturligtvis var mycket borttaget och de hade lagt till en del som inte alls var med i boken, men som passade in ändå. Som gjorde att Harry fick visa flera sidor, sidor som kanske kom fram i boken i andra scener som inte blir så bra på film. Jag skrattade en del, vilket alltid är bra och jag hoppade till en gång, det ska trots allt vara spännande också. Tidigare har jag alltid irriterat mig på skådespelarna, dock inte denna gång, vilket känns hoppfullt inför de avslutande filmerna, man vill ju så att säga att allt ska avslutas med stil. Så kommer Harry Potter att få vila i frid efter de avslutande filmerna?  Jag tror att han kommer att leva vidare, men kanske kommer han att få vara det han alltid drömt om, normal i en onormal värld.

Det Positiva: Film på bio.
Det Negativa: Snart så är det slut.

And so, the road goes ever on...

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0