Den mänskliga faktorn

Uppe tidigt och var i skolan vid åtta idag! Kände mig duktig, speciellt som jag kunde ta det lugnt och äta frukost länge. Sedan jobbade vi lite projekt, officiellt i fyra timmar, inofficiellt ungefär två timmar effektivt arbete. Kom in på så många sidospår hela tiden. Kärnkraft har den inverkan tyvärr. Det finns så många delar och så ska vi begränsa oss till "En kärnkraftsolyckas påverkan på miljön". Har kommit till insikt genom det här projektet också, och bland annat insett att som motargument är en kärnkraftsolycka i princip helt vädelös, klart det är ett motargument i sig, men skillnaden mellan kärnkraftverk som verkar idag och Tjernobyl är väldigt stor. Tjernobyl är den enda olyckan som läckt ut radioaktivt material, mycket radioaktivt material i och för sig, men det har bara hänt en gång. Den andra olyckan som skett i historien läckte inte ut någonting. Orsaken till att just Tjernobyl läckte var den dåliga konstruktionen, ingen skyddande  barriär, bara ett tak som lätt sprängdes sönder av explosionen. Dessutom hade de stängt av säkerhetssystemet för något test de skulle göra. Jag menar, hur tänker man då?? Den mänskliga faktorn kommer verkligen vara en stor bidragande orsak til vår undergång. I och för sig kan man ju i och med detta argumentera över om människan verkligen ska anförtros det viktiga uppdraget att sköta säkerheten på ett kärnkraftverk.

Överlag har jag inte ändrat min åsikt om kärnkraftsfrågan, men mina argument har jag fått omvärdera. Dessutom har jag fått nya starkare argument också och blivit ännu säkrare att allt, precis allt, vi kommer att få i framtiden är vårt eget fel. Och klarar vi oss inte så handlar det om att vi inte hinner anpassa oss och då får det väl vara så då. Jorden klarare sig så mycket bättre utan människan och vem vet, nästa gång kanske evolutionen får fram någonting som är snäppet bättre och inte förstör så mycket som vi gör. 

Det Positiva: Olycksrisk= ganska obefintlig.
Det Negativa: Den mänskliga faktorn.

We are destroing all that is around us.

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0